Dette blogindlæg er sponsoreret
En god oplægsholder er en person, som formår at fange og fastholde lytternes opmærksomhed fra start til slut. Dette kan være en større udfordring end som så, ifald man ikke har erfaring med at være i fokus.
At du er faglig dygtig og brænder for dit arbejde er ikke ensbetydende med, at du er en dygtig oplægsholder. Din vigtigste opgave er at brænde igennem mit dit budskab. Hvordan gør du det? Det fortæller vi dig om i dette blogindlæg.
Skab indlevelse og reel værdi
Hvordan man skal gribe et oplæg an afhænger helt naturligt af, om man skal tale foran sine kollegaer, potentielle samarbejdspartnere, skoleelever eller investorer. Det er ikke desto mindre vigtigt, at man evner at skabe indlevelse og reel værdi for lytterne. Formår du ikke at skabe en nærværende kontakt med lytterne, vil dit oplæg falde til jorden.
For at skabe indlevelse og reel værdi er det alfa og omega, at du kender dine tilhørere. Jo mere du målretter dit oplæg, desto mere værdi kan du skabe. Det handler om forberedelse, forberedelse og mere forberedelse.
Lyt til kritik
Nogle er bedre til at være i centrum end andre, men ingen bliver gode oplægsholdere fra den ene dag til den anden. For at mestre denne disciplin skal du være villig til at lytte til kritik og lære af dine fejl. Det er den eneste måde, du kan blive bedre på. Vær åben over for al kritik – positivt som negativt.
Lær af de bedste
For at blive en dygtig oplægsholder eller foredragsholder kan du med fordel lære af de bedste. Du kan gennem skræddersyede kurser blive meget klogere på emner som personlig gennemslagskraft og kropssprog. Det er sund fornuft at øve sig i både gennemslagskraft og kropssprog, hvis man har et stort ønske om at brænde igennem på scenen. Det er aldrig for sent at lære noget nyt.