Del
Festbord

Dette blogindlæg er sponsoreret

Det kan koste alt fra 1.000 til 200.000 kr. at holde en fest – afhængig af hvor festen skal finde sted, hvor mange gæster der kommer, hvem der skal lave maden og meget andet. I dag hjælper vi dig med at regne ud, hvor mange penge du skal lægge til side til din kommende fest, hvad enten der er tale om et bryllup, fødselsdag, julefrokost eller studentergilde.

Selskabslokale

Der skal først og fremmest afsættes nogle penge til et selskabslokale, hvis man altså ikke har i sinde at holde festen derhjemme. På landsplan findes der flere tusinde selskabslokaler, som kan huse alt fra 15 til 200 gæster. Der findes altså et lokale til ethvert selskab – det tør vi godt at garantere.

For at sikre dig det helt rigtige selskabslokale til din kommende fest anbefaler vi dig at være ude i god tid. Det handler ikke kun om, at man skal finde et lokale, som kan huse alle ens gæster. Man skal også sikre sig, at lokalet har en god placering rent geografisk og er indrettet på den rigtige måde.

Pris for leje af lokale: 2-5.000 kr. pr. døgn (afhængig af lokalitet, ugedag, størrelse m.v.)

Mad

Mad og drikke er en tung budgetpost, men det er trods alt også en vigtig – hvis ikke den vigtigste – post. Dine gæster skal jo gerne gå glade og mætte fra din fest, ikke?

Med hensyn til maden skal du beslutte dig for, om du vil lave maden selv, eller om du vil bestille mad udefra. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, men vi vil nu råde dig til at overlade madlavningen til professionelle kokke. Det er uden tvivl den dyreste løsning, men det er det værd, hvis man får leveret fantastisk mad.

Ingen fest uden mad, men hvor meget mad skal man servere for sine gæster? Det er et af de spørgsmål, som nærer mange festarrangører. Skal du være sikker på, at alle dine gæster bliver mætte, så bør du bestille buffet ud af huset. Afhængig af årstid kan du enten bestille en sommerbuffet eller en vinterbuffet. Der kan bestilles buffet til arrangementer af enhver art.

Pris for mad: 1-500 kr. pr. kuvert (buffet) x antal gæster

Andre udgifter

Som vært skal du ikke kun afholde udgifter til leje af selskabslokale og mad. Du skal også sætte penge af til følgende poster:

  • Tøj (til dig selv og evt. børn)
  • Festartikler (balloner, flag, hatte m.v.)
  • Underholdning (tryllekunstner, musiker, komiker m.v.)
  • Oprydning og rengøring (hvis du ikke selv tager dig af det)
  • Indbydelser, bordkort og takkekort
  • Blomster og stearinlys

Det er sund fornuft at lægge et budget, uanset om man skal holde en større eller mindre fest.

Efterlad en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here