Home Andet Gør den nye medarbejder til en succes med disse tips

Gør den nye medarbejder til en succes med disse tips

0
Gør den nye medarbejder til en succes med disse tips

Dette blogindlæg er sponsoreret

I dag skal vi berøre en håndfuld interessante områder inden for headhunting, onboarding og ledelsesudvikling. Hovedformålet med denne artikel er at gøre dig bekendt med, hvordan man gør en ny medarbejder til en succes. Artiklen er ikke kun skrevet til ledere, men også til eksisterende ansatte, som har et stort medansvar.

En ting er at rekruttere kvalificerede medarbejdere. En anden er at få de nye medarbejdere til at føle sig godt tilpas og få dem til at præstere. Sidstnævnte opgave kan blive mere udfordrende end som så. Det forholder sig nemlig sådan, at rigtig mange, både ledere og øvrige medarbejdere, ikke gør nok for at onboarde nyansatte. Det er en skam, idet man risikerer, at ellers kvalificerede og motiverede talenter søger nye veje.

Første skridt på vejen mod at gøre en ny medarbejder til en succes er at finde den rette kandidat til jobbet. Du kan dertil gøre brug af en headhunter, som kan hjælpe dig med alt det praktiske og tidskrævende.

Headhunter med speciale i din branche

Før du opgiver håbet om at finde den helt rigtige jobkandidat, bør du tage fat i en headhunter, som har specialiseret sig i netop din branche. Der er mange dygtige headhuntere inden for brancher som energi, industri og retail. Med en professionel headhunter har du bedre forudsætninger for at finde dygtige talenter til din virksomhed.

Gode råd om at onboarde nye medarbejdere

Det er en ærgerlig realitet, at en relativ høj procentdel af alle nye medarbejdere forlader deres poster inden for ganske få måneder eller år. At så mange nyansatte forlader deres stillinger inden for ganske kort tid skyldes hovedsageligt, at ledere generelt ikke er dygtige nok til at integrere nyansatte på arbejdspladsen. Her taler vi om onboarding, som kan gribes an på mange måder.

Nedenfor får du en række gode råd til at onboarde nye medarbejdere:

  1. Byd medarbejderen velkommen allerede inden opstart (eksempelvis via telefon eller e-mail – send evt. relevant materiale til vedkommende)
  2. Gør eksisterende ansatte opmærksom på, at virksomheden snart får en ny medarbejder (og at vedkommende skal have en rar velkomst)
  3. Sørg for at hele afdelingen mødes på den nye medarbejders første arbejdsdag (eksempelvis over morgenmad eller eftermiddagskage)
  4. Udpeg en mentor blandt de eksisterende medarbejdere (som skal have det overordnede ansvar for at onboarde den nye i flokken)

Det er et fælles ansvar at onboarde nye medarbejdere. Husk det.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here